Vår historia

Risifrutti är  sedan 1992 det svenska originalmellanmålet, som alltid prioriterar god smak och naturliga råvaror för att skapa och sprida positiv energi.

1992

Historien om Risifrutti började 1992. Företaget BOB:s dåvarande produktionschef och utvecklingschef besökte Tyskland och med sig hem i bagaget hade de en ny typ av bägare – en tvåkammarbägare.

Den nya förpackningslösningen hade aldrig tidigare använts på den svenska marknaden och BOB bestämde sig genast för att satsa på en produktlansering. Den stora kammaren fylldes med en ris- och mjölkblandning och den lilla kammaren fylldes med fruktsås. I början fanns smakerna hallon, jordgubb och körsbär, men det skulle inte ta lång tid innan sortimentet utvecklades. Risifrutti positionerades som mellanmålet som snabbt ger energi för alla tidpunkter på dagen. I samband med lanseringen engagerades Pernilla Wiberg för att bli frontfigur för Risifrutti.

1995

1995 utvidgades sortimentet då Risifrutti Manna med mannagryn lanserades.

Den nya produkten blev snabbt populär bland konsumenterna. Risifrutti hade lagt Sverige för sina fötter och nästa steg var att erövra Norden. Risifrutti lanserades i Norge 1995 och i Danmark och Finland året därpå. Även i dessa länder blev varumärket en succé.

2006

2006 inledde Risifrutti och Kajsa Bergqvist ett samarbete där Kajsa blev ny spokesperson för varumärket.

Sponsorsamarbetet omfattade också ett Risifrutti-stipendium som delades ut årligen. 2008 avslutades samarbetet med Kajsa Bergqvist. Nya ambassadörer blev simmarna Therese Alshammar och Stefan Nystrand.

2006

Sockerdebatten pågår för fullt och Risifrutti lanserar två varianter utan tillsatt socker.

Dessa produkter blir en succé, men företaget tar ett aktivt beslut om att lägga ner dem då produkterna innehöll sötningsmedlet sukralos som inte är bra för miljön då det bryts ner väldigt långsamt.

2009

Risifrutti XL lanseras!

Vårt älskade mellanmål lanseras i större format för dem som inte kan få nog av oss!

2010

Tillfälligt besök: Vintermums!

2010 lanserades Tillfälligt besök Vintermums, en produkt som förgyllde våra mörka vinterdagar med en god smak av krämigt kanelris och en blåbär & björnbärssås!

2010

Nya idrottsprofiler för Risifrutti

Sedan dess har Risifrutti haft privilegiet att samarbeta med folkkära profiler som ishockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg och Magnus Samuelsson; känd som Världens starkaste man.

2012

Emma Green x Risifrutti

Under 2012 lanserades den populära höjdhopparen Emma Green som ny representant för Risifrutti.

2016

Världens bästa damfotbollsspelare, Marta Vieira Da Silva, blir Risifruttis nya profil!

Efter några års uppehåll blev det tillslut Marta Vieira Da Silva - världens bästa fotbollspelerska, som blev det nya ansiktet utåt för Risifrutti!

2017

Sockersänkning i hela Risifrutti sortimentet

Vi jobbar med att gradvis sänka sockerinnehållet i våra produkter, men utan att kompromissa med den goda smaken. Nu sänkte vi det tillsatta sockret med ca 14% i hela sortimentet!!

2017

Risifrutti utan tillsatt socker lanseras!

Våra mest älskade smaker, hallon och jordgubb lanserades nu också utan tillsatt socker! För att fortfarande behålla den goda Risifrutti smaken vi alla tycker om så mycket sötade vi den nya produkten med steviolglykosider som framställs av den naturliga växten Stevia.

2017

2017 var året Risifrutti blev känt i LA!

Vi lanserade vår humoristiska reklamkampanj, Big in LA, för att sprida positiv energi!

2018

Bara risgröt lanseras!

Vår smarriga risgröt lanseras i större format för att toppa hur man vill, eller njuta av bara precis som den är. Perfekt mellanmål för alla i hela familjen!

1992

Historien om Risifrutti började 1992. Företaget BOB:s dåvarande produktionschef och utvecklingschef besökte Tyskland och med sig hem i bagaget hade de en ny typ av bägare – en tvåkammarbägare.

Den nya förpackningslösningen hade aldrig tidigare använts på den svenska marknaden och BOB bestämde sig genast för att satsa på en produktlansering. Den stora kammaren fylldes med en ris- och mjölkblandning och den lilla kammaren fylldes med fruktsås. I början fanns smakerna hallon, jordgubb och körsbär, men det skulle inte ta lång tid innan sortimentet utvecklades. Risifrutti positionerades som mellanmålet som snabbt ger energi för alla tidpunkter på dagen. I samband med lanseringen engagerades Pernilla Wiberg för att bli frontfigur för Risifrutti.

1995

1995 utvidgades sortimentet då Risifrutti Manna med mannagryn lanserades.

Den nya produkten blev snabbt populär bland konsumenterna. Risifrutti hade lagt Sverige för sina fötter och nästa steg var att erövra Norden. Risifrutti lanserades i Norge 1995 och i Danmark och Finland året därpå. Även i dessa länder blev varumärket en succé.

2006

2006 inledde Risifrutti och Kajsa Bergqvist ett samarbete där Kajsa blev ny spokesperson för varumärket.

Sponsorsamarbetet omfattade också ett Risifrutti-stipendium som delades ut årligen. 2008 avslutades samarbetet med Kajsa Bergqvist. Nya ambassadörer blev simmarna Therese Alshammar och Stefan Nystrand.

2006

Sockerdebatten pågår för fullt och Risifrutti lanserar två varianter utan tillsatt socker.

Dessa produkter blir en succé, men företaget tar ett aktivt beslut om att lägga ner dem då produkterna innehöll sötningsmedlet sukralos som inte är bra för miljön då det bryts ner väldigt långsamt.

2009

Risifrutti XL lanseras!

Vårt älskade mellanmål lanseras i större format för dem som inte kan få nog av oss!

2010

Tillfälligt besök: Vintermums!

2010 lanserades Tillfälligt besök Vintermums, en produkt som förgyllde våra mörka vinterdagar med en god smak av krämigt kanelris och en blåbär & björnbärssås!

2010

Nya idrottsprofiler för Risifrutti

Sedan dess har Risifrutti haft privilegiet att samarbeta med folkkära profiler som ishockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg och Magnus Samuelsson; känd som Världens starkaste man.

2012

Emma Green x Risifrutti

Under 2012 lanserades den populära höjdhopparen Emma Green som ny representant för Risifrutti.

2016

Världens bästa damfotbollsspelare, Marta Vieira Da Silva, blir Risifruttis nya profil!

Efter några års uppehåll blev det tillslut Marta Vieira Da Silva - världens bästa fotbollspelerska, som blev det nya ansiktet utåt för Risifrutti!

2017

Sockersänkning i hela Risifrutti sortimentet

Vi jobbar med att gradvis sänka sockerinnehållet i våra produkter, men utan att kompromissa med den goda smaken. Nu sänkte vi det tillsatta sockret med ca 14% i hela sortimentet!!

2017

Risifrutti utan tillsatt socker lanseras!

Våra mest älskade smaker, hallon och jordgubb lanserades nu också utan tillsatt socker! För att fortfarande behålla den goda Risifrutti smaken vi alla tycker om så mycket sötade vi den nya produkten med steviolglykosider som framställs av den naturliga växten Stevia.

2017

2017 var året Risifrutti blev känt i LA!

Vi lanserade vår humoristiska reklamkampanj, Big in LA, för att sprida positiv energi!

2018

Bara risgröt lanseras!

Vår smarriga risgröt lanseras i större format för att toppa hur man vill, eller njuta av bara precis som den är. Perfekt mellanmål för alla i hela familjen!