Risifrutti sedan 1992

Risifrutti är det svenska originalmellanmålet, som alltid prioriterar god smak och naturliga råvaror för att skapa och sprida positiv energi.

Risifrutti har sedan lansering 1992 varit ett mellanmål som har gett energi åt svensk idrott. Risifrutti har under åren samarbetat med Sveriges främsta atleter för att stötta ungdomsidrottande och inspirera och motivera unga att röra på sig och vara aktiva- oavsett prestation!

1992

Historien om Risifrutti började 1992. Företaget BOB:s dåvarande produktionschef och utvecklingschef besökte Tyskland och med sig hem i bagaget hade de en ny typ av bägare – en tvåkammarbägare.   Den nya förpackningslösningen hade aldrig tidigare använts på den svenska marknaden och BOB bestämde sig genast för att satsa på en produktlansering. Den stora kammaren fylldes med en ris- och mjölkblandning och den lilla kammaren fylldes med fruktsås. I början fanns smakerna hallon, jordgubb och körsbär, men det skulle inte ta lång tid innan sortimentet utvecklades.

Risifrutti positionerades som mellanmålet som snabbt ger energi för alla tidpunkter på dagen. I samband med lanseringen engagerades Pernilla Wiberg för att bli frontfigur för Risifrutti.

1995

1995 utvidgades sortimentet då Risifrutti Manna med mannagryn lanserades. Den nya produkten blev snabbt populär bland konsumenterna. Risifrutti hade lagt Sverige för sina fötter och nästa steg var att erövra Norden. Risifrutti lanserades i Norge 1995 och i Danmark och Finland året därpå. Även i dessa länder blev varumärket en succé.

2006

2006 inledde Risifrutti och Kajsa Bergqvist ett samarbete där Kajsa blev ny spokesperson för varumärket. Sponsorsamarbetet omfattade också ett Risifrutti-stipendium som delades ut årligen. 2008 avslutades samarbetet med Kajsa Bergqvist. Nya ambassadörer blev simmarna Therese Alshammar och Stefan Nystrand.

2006

Sockerdebatten pågår för fullt och Risifrutti lanserar två varianter utan tillsatt socker. Dessa produkter blir en succé, men företaget tar ett aktivt beslut om att lägga ner dem då produkterna innehöll sötningsmedlet sukralos som inte är bra för miljön då det bryts ner väldigt långsamt.

2010

2010 lanserades Tillfälligt besök Vintermums, en produkt som förgyllde våra mörka vinterdagar med en god smak av krämigt kanelris och en blåbär & björnbärssås!

2010

Sedan dess har Risifrutti haft privilegiet att samarbeta med folkkära profiler som ishockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg och Magnus Samuelsson; känd som Världens starkaste man.

2012

 Under 2012 lanserades den populära höjdhopparen Emma Green som ny representant för Risifrutti.