Enkla och snabba mellanmål – ta paus i en stressad vardag

Du vet vardagsstressen? När allt går i ett och tiden inte räcker till. Och mitt i allt kommer blodsockerdippen – en total take-over som kör energinivån i botten. En enkel lösning? Mellanmål!

Vi vet att mellanmålet kan vara lätt att missa i en stressig vardag. Mellanmålets betydelse är lätt att underskatta rent generellt, men både kroppen och knoppen fungerar så mycket bättre om du äter regelbundet och håller ditt blodsocker i balans. Får du en dipp eller känner hunger mellan huvudmålen så kan ett enkelt mellanmål vara en snabb lösning. Det behöver inte vara komplicerat eller ta lång tid, vi har tips på både enkla och snabba mellanmål – som effektivt ger dig ny energi för att orka hela dagen.

Enkla och snabba mellanmål – ta paus i en stressad vardag
Enkla och snabba mellanmål – ta paus i en stressad vardag

Ta en kort paus och fyll på med energi

När man är stressad är det lätt att tänka att man inte har tid med någon paus. Och får man väl tid för en paus hinner man sällan laga något fancy mellanmål. Men det är rätt bra att försöka hitta en kort stund på förmiddagen och en kort stund på eftermiddagen där du tankar på med lite ny energi, det kan räcka med 10-15 minuter. Släng ihop ett enkelt mellanmål, så kommer du in i matchen igen med ny kraft.

Kortsiktigt är det lätt att vifta bort, men långsiktigt håller du längre om du skapar utrymme för några korta break där du kopplar av och laddar om. Prova! Troligtvis går du från hög stress och låg energi, till att känna dig lite piggare och samtidigt mindre stressad.

Tips på enkla och snabba mellanmål

Det ska gå fort och vara enkelt att fixa, inga problem! Här har vi samlat mellanmålen som tickar boxen. De snabbaste tipsen är helt färdiga mellanmål. Andra fixar du enkelt på morgonen för att sen ta med dig. Och några är mellanmål som du snabbt slänger ihop på en kort rast. Snabbt, snabbare, snabbast – det är bara att välja.

Ta en kort paus och fyll på med energi

Enkla mellanmål som går snabbt att tillaga

Har du kylmöjligheter under dagen kan det vara skönt att bunkra upp med ett litet ”stach” av ingredienser, så att du enkelt kan slänga ihop ett gott mellanmål på rasten. Kanske en yoghurt i kylen som bara väntar på att få rycka ut och höja energinivån? Lite müsli eller granola på toppen blir både smak- och energihöjare. Ett annat gott alternativ är att ställa Bara Risgröten i kylskåpet. Det är den goda risgröten från Risifrutti i återförslutningsbar storpack. 500 gram smarrighet. Ett enkelt mellanmål som du toppar precis som du vill. Kanske med lite frukt och nötter för att höja energin ytterligare? Eller kanel och äpple? Eller med granola och lite honung? Ja du fattar, möjligheterna är oändliga!

Mellanmål som går snabbt att förbereda på morgonen

En annan enkel lösning är att fixa mellanmålet på morgonen och sen ha det redo när det är dags att ladda på med ny energi under dagen. Mixa ihop en god smoothie på yoghurt, frukt och bär – det mättar bra och ger energi. Om du inte har tillgång till kyl under dagen finns det smarta termosflaskor som håller innehållet kylt upp till 10 timmar. Ett annat tips är att koka ett par ägg på morgonen eller kvällen innan – lägg ner dem i en påse eller matlåda så har du med dig ett enkelt och proteinrikt mellanmål när energin börjar dala.

Färdiga mellanmål, vårt snabbaste tips

Vårt snabbaste och enklaste tips är färdiga mellanmål, där du inte behöver förbereda någonting alls. Och det godaste färdiga mellanmålet måste nog vara en Risifrutti – åtminstone om du frågar oss. Den är enkel att ha med sig, går riktigt snabbt att plocka fram, locket öppnas i ett nafs, sylten hälls över i ett svep – eller vänta, gör den det? Det finns faktiskt de som brer sylten över gröten. Och andra dippar gröten lite lätt i sylten. Det finns till och med folk som äter gröten för sig och sylten för sig (!) – men låt oss inte komplicera det hela. Oavsett teknik, så är det bara njuta. Ett enkelt mellanmål som funkar lika fint för 5-minuters- som 15-minuterspausen. Snabb energi på ett kick helt enkelt! Men glöm inte skeden, för allt i världen.

Ett annat enkelt alternativ som är redo att ätas direkt kan vara en frukt eller grönsak, om det är tillräckligt energirikt  mellanmål för din hungernivå. En banan har mycket energi och mättar bra och avokadon har nyttiga fetter i sig. Lite nötter kan också funka fint som energihöjare.

Tips på enkla och snabba mellanmål
Tips på enkla och snabba mellanmål

Gör plats för några korta pauser

Att mellanmålet är viktigt – det har nog framgått vid det här laget. Men pauserna är också viktiga. Vi är mer stillasittande än någonsin och tar in mer information på en dag, än vad man gjorde under ett helt liv i början av 1900-talet. Därför är det viktigt att faktiskt koppla av och koppla ifrån några gånger om dagen. Kom bort från skärmen en stund och rör lite på fötterna. Fysisk aktivitet sätter igång kroppen, det kan räcka med en promenad utomhus. Och om schemat är fullproppat – prova en ”walk-and-talk” utomhus, istället för ett stillasittande möte. Vem vet, frisk luft och ett klart sinne kanske visar sig vara riktiga framgångsfaktorer 🙂